O badmintonu víme vše, je to naše hra!

diskuze

e-shop

Badmintonová poradna

Chcete vylepšit svoji hru, ale nevíte si rady? Nedaří se vám zahrát konkrétní úder? Soupeř vás dostává stále stejnou fintou?

 

Je tu pro vás badmintonová poradna Michala Turoně, trenéra české juniorské reprezentace a držitele ocenění Trenér roku 2009.


Jak si nechat poradit?

 

1) Nejprve zkuste Michalova podrobného průvodce badmintonem - od fyzické přípravy, přes techniku úderů až po regeneraci a výživu. Najdete zde i odpovědi na nejčastěji kladené dotazy v přehledné formě s ilustracemi.

 

2) Projděte si již zodpovězené dotazy níže, třeba se někdo ptal podobně.

 

3) Nenajdete-li odpověď v průvodci ani v dotazech, zkuste položit Michalovi dotaz sami.

 


Zodpovězené dotazy:

 

03.03.2010 : Petr Klusoň
Dobrý den,
chci se zeptat jaky je průměrný somatotip hráče badmintonu?
VO2max ?
hladina laktátu v průběhu zápasu ?
srdeční frekvence v průběhu zápasa ?
kolik průměrně naběhá hráč při zápase ?
a jaký je energetický výdej za zápas ?
...... děkuju moc
Mgr. Michal Turoň odpovídá:
Dobrý den, děkuji moc za návštěvu našich stránek a Vaše dotazy. Tady jsou mé odpovědi(měření u špičkových hráčů): 1)TF v průběhu zápasu se pohybuje mezi 70-80% max. TF. Max.TF je individuální. 2)špičkový hráč uběhne při badmintonovém zápase až 6 Km 3)energetický výdej při 1 hod hry se pohybuje mezi 250-600 kcal (záleží na hmotnosti a intenzitě zátěže) -488 kcal závodní hráčky -680 kcal závodní hráči 4)somatotyp-badminton patří mezi sporty, kde kromě pohybových schopností (vrozené) a vrozených dispozic potřebujete i velké množství pohybových a jiných dovedností (získané tréninkem), taktiku, atd. Proto se těžko určuje ideální typologie hráče. Vycházíme-li z dělení podle Sheldona, je nejblíže ideálu ektomorfní-mezomorf (dynamicko-silové schopnosti). Takže lidově řečeno někdo s dlouhými pažemi a nohami s předpoklady pro tvorbu svalové hmoty. Ale to je řečeno velmi zjednodušeně. Morfologie člověka je geneticky dána ze 70%, tzn., že máme dalších 30% na úpravu tréninkem. To není málo. K výrazným změnám u celkového somatotypu dochází v postpubertálním období (biologické zrání a zaměření tréninku) 5)VO2 max.-průměrná populace: muži- 45-50 ml/kg.min. ženy-35-40 ml/kg.min. -za nadprůměrné hodnoty se považují muži-70 ml/kg.min. ženy-60 ml/kg.min. Badmintonové hráče hledejte někde mezi. Badmintonisté určitě nepatří ke sportovcům s nejlepším VO2 max. (nejlépe-běžci na lyžích, cyklisté, apod.) 6) hladina laktátu v průběhu zápasu. -nejsem si jistý, jestli někdo tento ukazatel sledoval. Já bohužel tuto informaci nemám. Rád bych Vás odkázal na diplomovou práci Markéty Koudelkové-Mouritsen (uložena na FTVS UK), která obsahuje podobná měření. Dalším doporučením je funkční vyšetření na FTVS UK, kde dostanete všechny potřebné údaje o konkrétním hráči. Podle nich potom jde individuálně upravit tréninková náplň. Myslím, že se tam lze přihlásit přes ČBaS. Budete-li mít další otázky, budu velmi rád, když se na nás znovu obrátíte. Přeji hodně zdaru Michal Turoň
28.02.2010 : Jan Kolek
Dobrý den,

je mi 21let, celý život jsem se věnoval fotbalu, ale nedávno jsem částečně hrání přerušil a uvažuji, že bych se věnoval právě badmintonu. Mám otázku, nejsem už na tenhle sport starý, má cenu začínat?
Rád bych vyzkoušel nějáke turnaje, ale nevím, jak jsem na tom s věkem, abych nebyl pro smích.

Děkuji za odpověď.

S pozdravem, Jan Kolek
Mgr. Michal Turoň odpovídá:

Dobrý den,

děkuji moc za dotaz. Jsem moc rád, že uvažujete o badmintonu jako o svém novém sportu.K vašemu dotazu- Nikdy není pozdě! Přesto, že ideální věk, kdy začít hrát badminton je okolo 6 roku. Uvádíte, že celý život hrajete fotbal. To zřejmě znamená, že v sobě máte určitou (větší či menší) míru "sportovních" předpokladů. Proto by pro Vás nemělo být tak obtížné, osvojit si nový sport. Badminton jde hrát do poměrně vysokého věku. Takže čas je na Vaší straně. Na začátku bych Vám doporučil několik tréninkových lekcí s badmintonovým trenérem-kontakt na některé z nich najdete na našich stránkách www.badmintonweb.cz. Společně s ním si projdete základní úderovou a pohybovou techniku a výrazně tak zvýšíte svoji šanci dobře se badminton naučit. Pokud jde o turnajové hraní, absolvujte nejdříve několik tréninkových lekcí (kde Vám budou určitě vysvětleny i pravidla hry). Potom se můžete přihlásit do některé z amatérských lig, které se hrají například v Praze (pokud jste z Prahy). Další cestou je členství v badmintonovém oddílu(seznam oddílů najdete na www.czechbadminton.cz)-každý oddíl startuje v soutěžích různých úrovní. Pokud budete mít další dotazy nebo problém s tím, kam se obrátit, ozvěte se znovu. Pokusím se Vám pomoci. Hodně štěstí a trpělivosti do tréninku

Michal Turoň

28.02.2010 : Pavel Snětina
Popište náročnost podle barev kočíčků. Jako amatér mám použít jakoý košíček? Děkuji. Pavel
Mgr. Michal Turoň odpovídá:

 Dobrý den pane Snětina,

svou odpověď ještě rozšířím. Plastové míče můžeme dělit podle rychlosti a dále teploty v hale následujícím způsobem.

Zelené-pomalé, teplota 19-29 stupňů Celsia

Modré- středně rychlé, 11-21 stupňů Celsia

Červené- rychlé, při teplotě nižší než 14 stupňů Celsia

Věřím, že vyberete správně a hru si užijete. Všechny typy míčů můžete zakoupit v internetovém obchodě na našich stránkách.

 

Michal Turoň

20.01.2010 : Andrea Z
Dobrý den,
mám velký problém s dotažením dvouher do vítězného konce a to i když výrazně vyhrávám. Vůbec netuším, co s tím. Zřejmě to začalo v době, kdy jsem si o dvouhrách mysela, že na ně prostě nemám. Tento problém už jsem překonala a hrou se bavím, ale koncovky málokdy dotáhnu, přitom ve čtyřhře tento problém nemám a spoluhráčku často podržím, tím spíš v koncovkách.
Mgr. Michal Turoň odpovídá:
Dobrý den Andreo, problém, který uvadíte je docela častý, takže v tom nejste sama. Hlavním důvodem bývá, že si hráč uvědomí stav zápasu a možnost výhry. Z těchto důvodů může znervóznět a začít dělat věci, kterým se do tohoto stavu vyhýbal. Základem úspěchu (úspěšného dotažení zápasu) je víra sám v sebe. Pokud se (ve vašem případě evidentně) správně zvolenou taktikou dostanu do koncovky s výrazným náskokem, nemám důvod tuto taktiku měnit-protože funguje! Problém je, že pod tlakem spojeným s koncem setu, zápasu, se hráč po jedné nepodařené výměně okamžitě snaží něco změnit. Není důvod! Jsou to jednoduché počty: Abych vyhrál zápas potřebuji uhrát 42 bodů. Svojí taktikou jsem uhrál většinu z nich, proto mě příležitostný úspěch soupeře nechává klidným-procentuální úspěšnost je na mé straně. Samozřejmě když prohraji další 3 míče, musím něco změnit. Docela často funguje změnit to, co dělám celý zápas pořád stejně, zaskočit tak soupeře a přinutit ho k chybě. Například: používám vysoké podání, tak v koncovce použiji krátké. Důležité je však být připravený na odpověď soupeře. Nesoustředím se tedy jen na své podání, ale i na další míč po soupeřově returnu. Při všem co dělám, je důležité vědět, co tím chci dosáhnout! Dalším receptem je trénink zaměřený na koncentraci-umění žít přítomností. Pokud pozorně sledujete špičkové hráče, zjistíte, že kolikrát ani nevědí skóre zápasu-žijí pouze přítomností (míč, výměna), sbírají bod k bodu-výměnu k výměně. Existují spousty jednoduchých cvičení, které Vás zdokonalují v dovednosti se soustředit pouze na přítomnost. Jejich nácvik však vyžaduje velkou dávku trpělivosti, v řádech měsíců. Pokud Vás tato cvičení budou zajímat, napište znovu. Přeji spousty vyhraných koncovek a zápasů Michal Turoň
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65

Doporučit:


Prověřené badmintonové haly s komentáři:

Badminton Praha | Badminton Brno 
Badminton Ostrava 

Pravidla badmintonu

 

Badmintonový zpravodaj

  • Nechte si pravidelně zasílat nejzajímavější novinky ze světa badmintonu!