Co nejúčelnější, nejefektivnější zvládnutí pohybu po kurtu či samotného úderu je podmíněno koordinačními schopnostmi každého jedince. Koordinační schopnosti souvisí naprosto jednoznačně s pohybovým učením - motorickou docilitou, což je schopnost osvojovat si nové a neznámé prvky a pohyby.
Je prokazatelné, že ten, kdo bude „trénovanější" v obratnosti, v této často opomíjené schopnosti, bude mít i větší úspěchy při nácviku jednotlivých specifických badmintononých pohybů.
A že je badminton na vnímání polohy vlastního těla náročný, o tom snad není nutno pochybovat (Nanna Brosolat Jensen z Dánska snad přesvědčí i zatvrzelé odpírače této staré pravdy, pro ty zkušenější je zde otázka - v jaké části kurtu se Nanna nachází?)
Jedná se o celou řadu dílčích schopností, mezi nimiž jsou nejvýznamnější:
1) Orientační schopnosti - které zahrnují především vnímání, určování a řízení vlastních pohybů, koordinaci vlastního těla v prostoru nebo vnímání soupeřů i spoluhráčů na kurtu.
Rozvoj těchto schopností bude především „statický" s vyhodnocováním rozborů u videa či konkrétní herní cvičení zaměřená na vnímání svých pohybů či alespoň se zdůrazněním na toto vnímání.
2) Kinestetické schopnosti - jež představují vnímání pohybů jednotlivých částí těla a jejich funkční konstrukci do pohybových celků a dále přesné a účelné provádění pohybů. Zlepšování těchto schopností bude obdobné jako v předchozím případě - sebekontrolou a usměrňováním „vnějším pozorovatelem" (trenér, spoluhráč) při jednotlivých cvičeních.
3) Diferenciační schopnosti - spočívající především v časování pohybu v prostoru. Tyto schopnosti lze rozvinout množstvím opakování se správným fázováním jednotlivých pohybů, fixací těchto pohybů a následným přenesením tohoto správného nácviku do hry. Vyplatí se zde více než jinde postupovat od jednoduchého ke složitějším cvičením, od cvičení na místě ke cvičením v pohybu a až následně ve hře.
4) Schopnosti rovnováhy - zabezpečují optimální polohu těla v jakékoliv herní situaci a jsou podmíněny především orientačními schopnostmi. Rozvíjet je můžeme od jednouchých poloh (holubička, stoj na jedné noze se zavřenýma očima atp.) po složitější (obrat přeskokem o 180°, poskoky po jedné noze na vymezené značky atp.).
O schopnosti rovnováhy lze u Anupa Sridhara (Indie) pochybovat
5) Rytmické schopnosti - projevují se jak ve variantě přizpůsobení se vnějšímu rytmu, tak ve schopnosti provádět pohybové úkoly ve vlastním účelném rytmu. Prostředky rozvoje budou rytmická cvičení nejrůznějšího charakteru, samozřejmě s doprovodem udávajícím rytmus.
Několik poznámek na závěr kapitoly
1) Řiďte se principem všestrannosti - všechno souvisí se vším a každý nový naučený a ovládnutý pohyb vám může pomoci při nácviku pohybů badmintonových.
2) Nejprve zařazujte známá cvičení, postupně přidávejte složitější.
3) Obměňujte prostředky, prostředí a provedení (rytmus, rychlost).
4) Nezapomínejte na „zrcadlové provádění", co nejvěrnější napodobování pohybů druhého jedince.
5) Koordinační cvičení jsou náročná na připravenost organismu, proto patří na začátek hlavní části tréninkové jednotky.
O projektu | Kontakty | Odkazy | Nabídka pro firmy | Reklama na serveru | RSS
Partneři: Yonex - nejlepší vybavení na badminton | Badmintonové rakety nakoupíte výhodně na Sportega.cz | Test kolečkových bruslí | Badmintonové rakety Victor | Trápí vás Pepa Mech | SportServisOáza
2006-2018 © Všechna práva vyhrazena. Jakékoliv použití materiálů z tohoto webu je možné pouze s výslovným souhlasem autorů RSS